Khamis, 1 September 2011

KEMERDEKAAN

assalammualaikum...

Malaysia,negara ku tercinta,tanah tempat tumpahnya darah ku.negeri elok amat ku cinta,yang ku puja sepanjang masa..aku rasa amat bertuah sebb dilahirkan di malaysia.

Semalam,31 ogos 2011 hari kemerdekaan yang ke-54.happy besday MALAYSIA.



betapa bangganya aku berada di bumi yang bertuah nh..Tunku Abdul Rahman(bapa kemerdekaan)melaungkan 'merdeka,merdeka,merdeka'..

dan tahukan kamo semua siapa yang mencipta jalur jemilang?lagu negara ku?wahh....patriotik sungguh aku ni,,ngee~


  • Mohamed Hamzah
  • Pencipta Jalur Gemilang
  • Dicipta pada tahun 1947 apabila pemerintah mengadakan pertandingan mereka bendera Persekutuan Tanah Melayu
  • Mohamed pada ketika itu berusia 29tahun tidak mahu melepaskan peluang bagi menonjolkan bakat melukisnya.
  • Beliau adalah bekas kakitangan Jabatan Kerja Raya negeri Johor(tahu tak aku bangga jadi anak johor,adanya tokoh yang meninggalkan jasa yang amat besar kepada negara ini)
  • "dia tersenyum lebar apabila lakaran bendera ciptaannya dipilih dan dipaparkan di akhbar2 tempatan"...
  • Beliau menghembuskan nafas teakhir pada 19 februari 1993..(dekat juk dgn tarikh lahir aku..(21 march 1993)
           Selamat Menyambut hari Kemerdekaan negara kita yang ke-54,dalam seronok berhari raya kita harus ingat tanggal 31 ogos 1957 merupakan tarikh yang amat penting..bagi pejuang-pejuang kemerdekaan(hero-hero)aku sedekahkan al-fatihah dan sgt menghargai pengorbananmu.kerana sanggup berjuang..Kekdang bile aku baca sejarah..buleh menitis air mata..:(

p/s:Kemerdekaan susah untuk dicapai.jadik,kita harus menghargai apa yang kita ada sekarang..'keamanan'.....

0 comments:

Catat Ulasan